Ziua europeana a obezitatii

Ziua europeana a obezitatii

In fiecare an, a treia sambata din luna mai marcheaza ziua europeana a obezitatii. Sloganul din acest an este: Impreună impotriva obezitaţii

Celebrarea acestei zile constituie un prilej pentru a constientiza problemele care deriva din obezitate pentru a reduce prevalenta si incidenta acesteia. Cea mai buna interventie este prevenirea timpurie a obezitatii.

Institutul National pentru Sanatatea Mamei si Copilului “Alessandrescu-Rusescu” si-a aliniat preocuparile privind preventia si combaterea obezitatii prin participarea la proiectul European JANPA (Joint Action for Nutrition and Physical Activity). Acest proiect se desfasoara in perioada septembrie 2015 – noiembrie 2017.

Contextul in care s-a dezvoltat acest proiect este reprezentat de urmatoarele aspecte:

1.recenta criza economica a afectat populatiile vulnerabile
2. fluxul de refugiati a generat noi grupuri de populatii vulnerabile si datorita confruntarii acestora cu noi alimente, diferite de cele din contextele culturale  de provenienta, unul dintre rezultate fiind aparitia obezitatii mai ales in randul copiilor
3-constatarea ca obezitatea si supraponderea se dezvolta in randul grupurilor dezavantajate – si ca nu exista o proportionalitate in distributia obezitatii si supraponderii

Situatia obezitatii pe plan mondial conform Report of the Commission on Ending Childhood obesity 2016:

•       Obezitatea la copii a crescut in toate tarile si constituie un factor de risc major in bolile netransmisibile
•       Obezitatea ameninta beneficiile castigate in sanatate si care au dus la cresterea sperantei de viata
•       In Europa ca.2.8 milioane decese annual sunt cauzat de  afectiuni asociate si supraponderii
•       Cei mai multi copii obezi si supraponderali sunt in tari cu un venit national peste mediu

 

 Speranta de viata sanatoasa este strans legata de suprapondere, obezitate si lipsa activitatii fizice.  Ele sunt  luate in considerare in calculele economice privind costul obezitatii

Recomandarile pentru activitatea fizica, potrivit Global Recommendations on Physical Activity for Health, World Health Organisation,sunt dupa cum urmeaza:

Copii si adolescenti 5-17 ani

•       Zilnic  cel putin 60 minute de activitate fizica de moderatasi intensa

•       In principal: - activitati de tip aerobic
                              - alte activitati de intensitate ridicata

•       de 3 ori pe saptamana

        - activitati fizice de tonifiere a muschilor si de sanatate a oaselor

•       >60 minute ofera beneficii suplimentare asupra sanatatii

       

Adulti 18-64 ani

•       Saptamanal,  Cel putin 150 minute de activitate fizica moderata 

SAU -   Cel putin 75 minute de activitate fizica de intensitate ridicata

SAU -  O combinatie echivalenta a celor doua

> 300 minuteofera beneficii suplimentare asupra sanatatii

- Perioadele de activitate fizica sa fie de minim 10 minute

Adulti 65 ani+

•       Aceleasi recomandari ca si pentru adultii sub 65 ani

•       Recomandari specifice:

-  sa efectueze activitate fizica pentru consolidarea echilibrului si prevenirea caderilor de 3 ori/saptamana sau mai des

- Activitati de tonifiere a musculaturii de 2 ori/saptamana sau mai des

-  Sa fie atat de activi fizic cat le permite starea de sanatate

 

0 Comentarii

Lasa un comentariu